Eetbui-vrij!

Vol trots kan ik vertellen dat ik bijna twee jaar eetbui vrij
ben. Mijn laatste echte eetbui kan ik me eerlijk gezegd niet eens meer
herinneren….

Het heeft me wel wat aanpassingen ‘gekost’ maar elke
aanpassing is het meer dan waard!

Niet elke uitspatting van veel eten is een eetbui. De
website proud2beme beschrijft 2 soorten
eetbuien, een subjectieve en objectieve. Bij een subjectieve eetbui denk je
zelf dat je een eetbui hebt, omdat je bijvoorbeeld een heel zak chips leeg eet,
maar in praktijk valt het aantal calorieën wel mee en is het vrij gericht. Bij
een objectieve eetbui (een echte eetbui zeg maar) verorber je minstens de
hoeveelheid voedsel die je normaal op 1 dag hoort te eten binnen korte tijd.
Minstens, want zoals ik mijn eetbuien herinner bevatten ze, naast de normale
voeding die ik op een dag at, makkelijk 4000 calorieën.

Tijdens mijn deelname aan Obese is er zoveel verandert in
hoe ik met eten omging. Ik zeg niet dat het makkelijk was. Zeker in het begin
niet, alle verandering is moeilijk, maar zo ontzettend goed gebleken en
waardevol!!

Een aantal aanpassingen waren voor mij echt noodzakelijk, mocht je
last van eetbuien hebben, dan hoop ik dat je er wat aan hebt!

  • Ga leren leven zonder geraffineerde suikers!
    Er is hier een
    leuke cursus voor 40 dagen zonder suiker, hier leer je geraffineerde suikers te
    vervangen door goede producten. Voor mij scheelt dit 75% van de aandrang naar
    een eetbui!!
  • Zoek een vertrouwenspersoon
    Vraag aan een vriendin of je
    haar mag bellen als je het moeilijk hebt…

    Eetbuien komen ergens vandaan. Er zit altijd een emotionele
    lading achter een eetbui. Het aller moeilijkste wat er is, is midden in een eetbui dit
    te stoppen en contact te zoeken met iemand.
    Daarom, zoek afleiding wanneer je een eetbui voelt opkomen. Bel
    een vriendin, pak de fiets en ga een eind fietsen, ga iets opruimen, maar
    vooral probeer uit de situatie te stappen waar je op dat moment in bent. 9 van
    de 10x ben je namelijk alleen en gebeurt een eetbui stiekem…
    Er zijn verschillende instanties die je goed kunnen helpen,
    en ervaring hiermee hebben. Een voorbeeld is stichting de Hoop in Dordrecht of Psyq. Wanneer je afleiding zoekt, zal je merken dat de behoefte
    aan die eetbui echt weer overgaat!
  • Ruim eerlijk je voedselvoorraad op
    Een gezond eetpatroon is grotendeels afhankelijk van wat jij aan voeding in huis haalt. Door je keukenkastjes vol te hebben met koekjes, chips of andere junkfood, zal de verleiding veel groter zijn dit te pakken wanneer je even een dipje hebt. Door gezond eten in huis te hebben, zal de verleiding veel minder groot zijn, en zorg je goed voor jezelf!
    Heel handig zijn kleine portieverpakkingen. Wil je graag wat chips in het weekend, neem dan een klein zakje. Veel mensen willen dooreten tot iets op is, of blijft de gedachte van de stroopwafels in de kast toch je prikkelen. Door mindfull te leven kun je hier mee leren omgaan, en zal dit geen probleem meer zijn, helaas is dit een leerproces die niet van de een op de andere dag eigen gemaakt is. Ik wil je daarom voor nu adviseren om kleine portieverpakkingen in huis te halen, als je probeert af te vallen.
  • Maak een planning
    Het kan heel goed zijn dat je meer
    eetbuien hebt omdat je te lang te weinig eet, misschien zelfs uit angst om aan
    te komen.
    Regelmatig en gevarieerd eten kan je goed helpen om je suikerspiegel
    in balans te houden en daarmee eetbuien te voorkomen. Ik kan je hiermee helpen.
    Als gewichtsconsulent maak ik dagschema`s, waarbij ik grotendeels geraffineerde suikers vermijd, die je kunnen helpen om op een goede manier te leren eten. Wil je meer
    informatie hierover, voel je dan vrij mij te mailen.